Monday 24 August 2009

:: ZAKAT FITRAH : Menyucikan Jiwa, Membentuk Peribadi Muslim ::


Alhamdulillah, bulan ramadhan tiba lagi. Pelbagai kempen dan promosi yang diberi oleh Allah s.w.t menggambarkan kelebihan bulan ini berbanding bulan-bulan yang lain. Dengan ganjaran dan kelebihan yang ada inilah, kita sebagai seorang muslim seharusnya berlumba-lumba melakukan ibadah kebajikan semata-mata kerana Allah s.w.t.

Pada bulan ini, Allah mem’fardhu’kan ibadah puasa kepada kita. Puasa itu sendiri, diganjari oleh Allah sendiri bergantung kepada tahap keikhlasan kita.

Selain itu, kita juga di’fardhu’kan untuk membayar Zakat Fitrah, zakat yang dikhususkan di bulan ramadhan yang mulia ini.

Jika kita renungi dua kewajipan yang dikhususkan pada bulan ramadhan ini, kedua-duanya mempunyai satu persamaan. Persamaan tersebut ialah dari sudut pembersihan hati dan jiwa seorang muslim. Atas sebab inilah bulan ramadhan ini disebut ‘Bulan Ruhiyah’, ‘Madrasah Ramadhan’ dan sebagainya.

Berkenaan Zakat Fitrah, Unit Zakat & Sedekah MPPM Jordan telah mengeluarkan sebuah artikel mengenai hukum-hakam fiqh dalam konteks kita sebagai mahasiswa di Jordan ini. Artikel tersebut boleh dimuat turun di sini (sila klik untuk muat turun). Sekiranya link tersebut tidak dapat diakses, anda boleh memuat turun artikel tersebut di ruangan 'Muat Turun' di bahagian kanan blog.


Berikut adalah senarai amil-amil yang telah dilantik :

Irbid

Ustaz Fakhrul Razi Bin Abu Bakar

Dr Hamizah Abdul Rahman

Ustazah Nur Zakiah Razali

Mafraq

Ustaz Abu Bakar Mohd Noor

Ustazah Nurul Syahirah Muhamad

Amman

Ustaz Qudrotullah Bin Bijarto

Mu’tah

Ustaz Mohamad Husin

Ustaz Hadi Harun

Ustazah Aishah Harun

Ustazah Norfaiz Solehan

Semoga dengan kesungguhan kita dalam bulan ramadhan ini, dapat menyucikan jiwa kita dan membuahkan taqwa kepada Allah s.w.t., insyaALLAH.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | 100 Web Hosting