[INPUT KELAS ZAKAT SIRI -1]
Modul : Modul Asas Zakat dan
Sedekah
Penyampai dan Penyedia Modul:
Muhammad Arham Munir Merican Bin Amir Feisal Merican
Antara perkara yang disentuh dalam kelas semalam perlu
diberikan perhatian oleh semua warga MPMMJ, ialah :
SYARAT
WAJIB ZAKAT
1)
Syarat pada individu (mukallaf) :
•
Islam
•
Berakal dan baligh
•
Merdeka
Adapun penasihat syariah UZS , membincangkan mengenai isu wajibkah ke
atas penutut-penuntut di Jordan membayar zakat fitrah secara sendiri ataupun
ibubapa. Kesimpulannya ;
Kesemua
penuntut Malaysia di Jordan ini wajib membayar sendiri zakat fitrah mereka
kerana :
1.
Mereka bukan lagi di bawah
tanggungan bapa atau penjaga kerana telah mempunyai sumber kewangan sendiri.
Sekiranya kanak-kanak yang belum baligh pun wajib mengeluarkan zakat fitrah
dari harta mereka sendiri sudah tentu mereka yang sudah baligh dan mendapat
biasiswa atau pinjaman pengajian wajib membayar sendiri zakat fitrah mereka. Tentulah
tidak patut melepaskan tanggungjawab pembayaran zakat fitrah yang tidak sampai
2 dinar itu kepada bapa dan penjaga dengan alasan masih dibawah tanggungan
mereka kerana belum bekerja sedangkan kesemua pembelian barang-barang keperluan
diri yang lain (termasuk melancong) boleh dilakukan sendiri.
2.
Mereka telah pun melepasi had
umur yang wajib bagi bapa atau penjaga mereka untuk menanggung mereka iaitu
sehingga baligh untuk kaum lelaki. Bagi mahasiswi pula, walaupun hukum fiqah
menetapkan bahawa tanggungjawab bapa atau penjaga untuk menyara mereka adalah
sehingga mereka berumahtangga namun mereka kini telahpun memenuhi sebab pertama
yang dinyatakan di atas iaitu mempunyai pendapatan atau sumber duit
perbelanjaan sendiri dan bukan lagi wajib ditanggung oleh bapa.
1.
Pelajar di bawah tanggungan
persendirian sepenuhnya dari bapa/penjaga
“sekiranya seorang penuntut itu belajar
dibawah tanggungan persendirian sepenuhnya dari bapa atau penjaga mereka tanpa
ada menerima bantuan rasmi kerajaan maka dia dianggap belum mempunyai
pendapatan sendiri dan masih dibawah tanggungan penjaga.”
2.
Golongan penerima
zakat atau dermasiswa
“penerima zakat atau dermasiswa di kalangan
mahasiswa Malaysia di Jordan ini juga wajib membayar sendiri zakat fitrah tersebut sekiranya memenuhi dua
syarat di atas. Begitu juga penerima pinjaman JPA atau MARA.”
3. Beri fidyah kepada fakir miskin secara
terus atau bayar kepada *amil yang dilantik pihak berkuasa.
2) Syarat pada harta (mal) :
•
Pemilikan penuh
•
Cukup nisob
•
Cukup haul
•
Harta yang mampu dikembangkan
•
Melebihi hajat (rujuk Al-Baqarah: 219)
•
Bebas daripada hutang
Adapun perkara yang
dikhususkan oleh UZS dan dibincangkan dalam kelas semalam untuk syarat pada
harta ini ialah zakat wang simpanan dan zakat emas sahaja.
NISOB @ KADAR MINIMUM
Nisob adalah kadar
minimum yang apabila capainya harta pada kadar ini maka hendaklah dikira zakat
padanya mengikut kadar tertentu.
Harta (wang simpanan)
tersebut hendaklah cukup nisob dan nilainya mengikut harga 85 gram emas atau
595 gram perak. Namun begitu pengiraan yang dipilih oleh kebanyakan ulamak
sekarang ialah mengikut nilaian emas kerana harga perak pada masa kini telah
jatuh dan tidak digunakan sebagai sandaran lagi. Nilai ini biasanya
berubah-ubah dari semasa ke semasa berdasarkan harga emas di pasaran tempatan
(Jordan)
Contoh:
Purata harga semasa
emas adalah 30JD bagi satu gram emas.
Maka 30JD X 85 g =
2550 JD
Nilai NISOB = 2550
JD
HAUL @ TEMPOH
Harta tersebut
hendaklah sempurna berada dalam milik selama setahun mengikut bulan Islam Hijri
atau bulan Masihi
Jika dalam tempoh setahun
tersebut, harta itu menjadi kurang daripada nisob, maka tidak wajib zakat dan
putus haulnya. Andaikata harta tersebut kembali bertambah dan cukup nisabnya,
maka dari tarikh tersebut bermula haul yang baru.
•
Bagi kiraan mengikut kalendar Hijri (354 hari)
kadarnya adalah 2.5%.
•
Bagi kiraan mengikut kalendar Masihi (365 hari)
akadarnya dalah 2.577%.
•
Bagi kiraan mengikut kalendar Masihi tahun
lompat (366 hari) kadarnya adalah 2.5775%.
RIBA DALAM AKAUN
Jumlah yang dimasukkan boleh disemak
di online-banking masing-masing. Diingatkan juga amalan ini turut berlaku di
semua bank konvensional di dunia termasuklah Malaysia.
Credit/RIBA ini dimasukkan dua kali
setahun (Standard Chartered Jordan)iaitu pada:
1)
30 JUN
2)
31 DISEMBER
PENGURUSAN WANG RIBA
1)
Duit riba secara asal hukumnya adalah haram dan
wajib supaya kita cuba menghindari daripadanya.
2)
Tetapi jika tidak mampu, duit riba yang
diperolehi itu hendaklah digunakan untuk kemaslahatan umum kecuali pembinaan
masjid dan penerbitan mushaf Al-Quran.
3)
Selain itu
ada juga pendapat yang mengharuskan hasil duit ini diberikan kepada sedekah
fakir miskin dan ada juga yang berpendapat hasil duit ini haruslah sampai
manfaatnya kepada orang muslim dan juga kafir.
4)
UZS memilih untuk mewujudkan satu akaun khas (AKAUN
MASLAHAT UMUM) bagi mengumpulkan hasil duit riba dan digunakan bagi
membiayai projek-projek yang memberi manfaat kepada seramai mungkin mahasiswa
Malaysia di Jordan.
FIDYAH
BAYARAN (secupak makanan asasi) yang
perlu dijelaskan kepada golongan fakir miskin
sebagai suatu cara untuk menggantikan puasa Ramadhan yang
ditinggalkannya atau sebagai denda keatas orang yang sengaja melewatkan puasa
qadha sehingga masuk bulan Ramadhan yang baru. Hukumnya adalah wajib.
Langkah-langkah pengiraan Fidyah
1. Kenalpasti jumlah hari puasa yang
ditinggalkan.
2. Kira dan dapatkan jumlah cupak/ jumlah
wang yang perlu dibayar.
*Ahli-ahli/ajk
UZS.
Persoalan yang timbul, adakah jumlah bayaran
fidyah berganda sekiranya jumlah tahun hutang qadha puasa bertambah?
Terdapat dua pandangan terhadap masalah
penggandaan kiraan fidyah tertangguh:
1) Tidak digandakan. Ini adalah
pandangan mazhab Imam Hanafi, Imam Maliki dan Imam Hanbali.
2)
Digandakan. Ini adalah pandangan mazhab Imam Syafie.
Kita boleh mengikut mana-mana pendapat yang
dirasakan sesuai kecuali apabila ditentukan oleh mufti negeri masing-masing.
Dalam hal ini mufti wajib diutamakan.
Contoh mudah bagi pengiraan fidyah tertangguh
adalah:
•
Tinggal puasa 1 hari tahun lepas, bayar 1
cupak.
•
Tinggal puasa 2 hari tahun lepas, bayar 2
cupak.
•
Tinggal puasa 1 hari 2 tahun lepas, bayar 2
cupak.
•
Tinggal puasa 2 hari 2 tahun lepas, bayar 4
cupak.
•
Tinggal puasa 1 hari tahun lepas dan 1 hari 2
tahun lepas, bayar 3 cupak.
•
Tinggal puasa 2 hari tahun lepas dan 1 hari 2
tahun lepas, bayar 4 cupak.
Kesimpulannya, darabkan jumlah hari dengan
jumlah tahun lalu (berasingan mengikut tahun) dan kemudian tambahkan kesemua
tahun-tahun ini, maka dapatlah jumlah cupaknya.